ANALIZA SKŁADU CIAŁA

ANALIZA SKŁADU CIAŁA

Analiza składu ciała co to jest i czy jest mi to w ogóle potrzebne? 🤔

Zacznijmy od początku, analiza składu ciała (ang. Body Impedance Analysis) jest to nieinwazyjna metoda badania diagnostycznego, która pozwala na analize składu ciała przy wykorzystaniu oporu elektrycznego tkanek organizmu (natężenie prądu bezpieczne dla człowieka! 🙂).

Dlaczego tak bardzo zachęcam Was do systematycznego wykonywania pomiarów analizy składu ciała?
Przede wszystkim dlatego, że taki pomiar pozwala na sprawdzenie tego jak reaguje nasz organizm na aktywność fizyczną oraz dietę którą stosujemy.

Dzięki analizie składu ciała dowiesz się jaka jest twoja:

☑️ Procentowa zawartość tkanki tłuszczowej.

Tkanka tłuszczowa jest w ciele niezbędna do utrzymania odpowiedniej temperatury ciała, pełni funkcję ochronną dla narządów wewnętrznych oraz jest istotna dla amortyzacji stawów. Jej nadmiar może prowadzić do takich chorób jak: choroby serca, problemy z ciśnieniem, cukrzyca typu II oraz w niektórych przypadkach do raka. Również zbyt niski poziom tkanki tłuszczowej ma niekorzystny wpływ na nasz organizm może prowadzić do osteoporozy oraz u kobiet powodować nieregularne miesiączki.

☑️ Tkanka tłuszczowa trzewna (wisceralna).

Jest to tkanka, która znajduje się głęboko w obszarze brzusznym otaczając i chroniąc wszystkie wewnętrzne organy.
Zapewnienie zdrowego poziomu tkanki tłuszczowej trzewnej (wisceralnej) zmniejszy ryzyko oraz może opóźnić występowanie niektórych chorób takich jak nadciśnienie, choroby serca, cukrzyca typu II.

☑️ Masa mięśni.

W skład masy mięśniowej wchodzi masa mięśni szkieletowych, mięśni głębokich oraz zawarta w nich wodach. Wraz ze wzrostem mięśni spalamy więcej energii (kalorii) a co za tym idzie wzrasta również nasza BMR (podstawowa przemiana materii), co wpływa korzystnie na przyspieszenie procesu zmniejszania zawartości tkanki tłuszczowej w naszym ciele i umożliwia jej szybką utratę w zdrowy sposob.

☑️ Całkowita zawartość wody w organizmie (TWB).

Jak wiemy nasz organizm w około 70% składa się z wody, dlatego by mógł prawidłowo funkcjonować potrzebuję odpowiedniego nawodnienia. Dietetycy rekomendują przyjmowanie minimum 2,5 l płynów dziennie w postaci wody.

TWB dla kobiet

TWB dla mężczyzn

☑️ Zmineralizowana masa kość.

Struktura kości w krótkim okresie czasu nie ulega zmianom, jednak jest istotne by rozwinąć i utrzymać zdrowe kości za pomocą zbilansowanej diety bogatej w wapń i dużej ilości ćwiczeń. Należy śledzić zmiany zmineralizowania masy kostnej na przestrzeni czasu, by mieć możliwość zaobserwowania zmian lub nieprawidłowości.

Masa kości dla kobiet

Masa kości dla mężczyzn

☑️ Wskaźnik budowy masy ciała.

Wskaźnik budowy masy ciała to ocena poziomu tkanki tłuszczowej i masy mięśniowej jako jeden z dziesięciu typów budowy ciała.

☑️ Podstawowa przemiana materii (BMR)

To minimalny dzienny poziom energii jakie twoje ciało potrzebuje w stanie spoczynku (łącznie ze snem) by działać poprawnie.

☑️ Wiek metaboliczny.

Porównanie BMR badanej osoby do średnich z poszczególnych grup wiekowych.

☑️ Body Mass Index (BMI).

Jest to stosunek masy ciała do wzrostu, służy jako generalny wskaźnik zdrowia.
BMI obliczanie jest na podstawie masy [kg] przez wzrost do 2 [m].

Źródło:Tanita Polska , Heritage Medical, Wikipedia

Autor: Marta Rzeźnik

Dodaj komentarz

Close Menu